Every end is a new beginning…
I …. nadszedł czas zamknięcia projektu…
My, uczestnicy projektu PO WER „Fundamenty kultury europejskiej po II wojnie światowej” jesteśmy szczęśliwi i czujemy się spełnieni, gdyż wypełniliśmy zadania, które założyliśmy sobie na początku realizacji projektu. Mimo, iż realizacja projektu przypadła na bardzo trudne czasy pandemii wirusa COVID-19, udało się go przeprowadzić i dziś cieszymy się, że mieliśmy szansę uczestniczyć w tak ogromnym przedsięwzięciu, a wyjazdy projektowe na Sycylię były wspaniałym ukoronowaniem naszej pracy.
Z całego serca dziękuję wszystkim, którzy wspierali mnie w realizacji tego projektu. Bez waszej energii, chęci, motywacji nie byłoby to możliwe :))
W załączeniu podsumowanie oraz w zakładce PO WER prezentacja.
Opiekun projektu: Katarzyna Kaptur
W czwartym dniu naszych zajęć w szkole goszczącej omawialiśmy dwa ciekawe tematy. W części pierwszej zajęć mówiliśmy o zasadach demokratycznego państwa. Poznaliśmy kilka ważnych terminów: demokracja pośrednia i bezpośrednia, demokratyzacja, wybory, referendum, plebiscyt, inicjatywa ludowa, recall. Zastanawialiśmy się, czy w dzisiejszych czasach możliwa jest demokracja na wzór antycznej? Obejrzeliśmy prezentację na temat historii demokracji. Dokonywaliśmy oceny stanu demokracji w Polsce i Włoszech. Po rozluźniającym quizie przeszliśmy do drugiego tematu dnia - praw człowieka.Prowadzący zajęcia wyjaśnili przy pomocy ciekawej prezentacji: czym są prawa człowieka; co oznacza podział praw człowieka na trzy generacje: niezbywalne, przyrodzone, powszechne. Po obejrzeniu kilku ciekawych filmów na temat początków tworzenia pierwszych dokumentów dotyczących ochrony praw człowieka, rozwiązywaliśmy quiz związany z powyższym tematem. Kolejny film o pogwałceniu praw człowieka – małżeństwa nieletnich - wywarł na nas silne wrażenie. Po obejrzeniu powyższych filmów formułowaliśmy wnioski i odpowiedzi na pytanie jaka jest rola praw człowieka we współczesnym świecie. Po kolejnym dniu wytężonej pracy udaliśmy się na wspólny posiłek, a w godzinach popołudniowych udaliśmy się do nadmorskiej miejscowości Agrigento. Zwiedziliśmy dolinę pięknych świątyń po czym podziwialiśmy zachód słońca z widokiem na morze i Schody Turków. Udany dzień zakończyliśmy kolacją:)
Podczas drugiego dnia realizacji projektu PO WER zwiedzaliśmy stolicę a zarazem największe miasto wyspy - Palermo. Na samym początku dołączył do nas przewodnik - Polak na stałe tam mieszkający. Wycieczkę zaczęliśmy od spaceru po klimatycznej dzielnicy miasta pełnej charakterystycznych wąskich uliczek. Przeszliśmy przez dawną dzielnicę arabską, dziś największe targowisko, na którym można kupić ryby, klasyczne sycylijskie przysmaki: suszone pomidory, oliwę czy przyprawy, charakterystyczne dla tego regionu.
Następnie zwiedziliśmy Katedrę w Palermo, która została wpisana na listę światowego dziedzictwa kulturowego UNESCO jako część dziedzictwa arabsko-normańskiego w zachodniej Sycylii. Na dalszym planie naszej wycieczki znalazły się takie miejsca jak:
- plac Bellini z zabytkami sztuki arabo - normańskiej, kolejny obiekt wpisany na listę światowego dziedzictwa UNESCO;
- plac Pretoria ze słynną Fontanną Wstydu;
- plac Quattro Canti z barokowymi fontannami;
- opera Palermo, Teatro Massimo - miejsce, gdzie nakręcono słynną scenę z kultowego filmu „Ojciec Chrzestny 3”.
Mieliśmy również okazję zajrzeć do środka katedry Casa Professa, której fasada wyglądała niepozornie lecz jej wnętrza zachwyciły nas pięknymi malowidłami i rzeźbieniami.
Przed budynkiem parlamentu sycylijskiego mieliśmy okazje usłyszeć informacje na temat jego funkcjonowania i porównać go z parlamentem polskim. Zadaniem uczniów było odszukanie informacji na temat protokołu z Palermo, który jest ważnym dokumentem i uzupełnieniem Konwencji Narodów Zjednoczonych.
W czasie przerwy na posiłek próbowaliśmy pysznych sycylijskich potraw. O godzinie 16.00 pełni wrażeń, lecz trochę zmęczeni wyruszyliśmy w drogę powrotną do hotelu.
Strona 1 z 3