11sycy

W czwartym dniu naszych zajęć w szkole goszczącej omawialiśmy dwa ciekawe tematy. W części pierwszej zajęć mówiliśmy o zasadach demokratycznego państwa. Poznaliśmy kilka ważnych terminów: demokracja pośrednia i bezpośrednia, demokratyzacja, wybory, referendum, plebiscyt, inicjatywa ludowa, recall. Zastanawialiśmy się, czy w dzisiejszych czasach możliwa jest demokracja na wzór antycznej? Obejrzeliśmy prezentację na temat historii demokracji. Dokonywaliśmy oceny stanu demokracji w Polsce i Włoszech. Po rozluźniającym quizie przeszliśmy do drugiego tematu dnia - praw człowieka.Prowadzący zajęcia wyjaśnili przy pomocy ciekawej prezentacji: czym są prawa człowieka; co oznacza podział praw człowieka na trzy generacje: niezbywalne, przyrodzone, powszechne. Po obejrzeniu kilku ciekawych filmów na temat początków tworzenia pierwszych dokumentów dotyczących ochrony praw człowieka, rozwiązywaliśmy quiz związany z powyższym tematem. Kolejny film o pogwałceniu praw człowieka – małżeństwa nieletnich - wywarł na nas silne wrażenie. Po obejrzeniu powyższych filmów formułowaliśmy wnioski i odpowiedzi na pytanie jaka jest rola praw człowieka we współczesnym świecie. Po kolejnym dniu wytężonej pracy udaliśmy się na wspólny posiłek, a w godzinach popołudniowych udaliśmy się do nadmorskiej miejscowości Agrigento. Zwiedziliśmy dolinę pięknych świątyń po czym podziwialiśmy zachód słońca z widokiem na morze i Schody Turków. Udany dzień zakończyliśmy kolacją:)

Galeria zdjęć

palermo

Podczas drugiego dnia realizacji projektu PO WER zwiedzaliśmy stolicę a zarazem największe miasto wyspy - Palermo. Na samym początku dołączył do nas przewodnik - Polak na stałe tam mieszkający. Wycieczkę zaczęliśmy od spaceru po klimatycznej dzielnicy miasta pełnej charakterystycznych wąskich uliczek. Przeszliśmy przez dawną dzielnicę arabską, dziś największe targowisko, na którym można kupić ryby, klasyczne sycylijskie przysmaki: suszone pomidory, oliwę czy przyprawy, charakterystyczne dla tego regionu.

Następnie zwiedziliśmy Katedrę w Palermo, która została wpisana na listę światowego dziedzictwa kulturowego UNESCO jako część dziedzictwa arabsko-normańskiego w zachodniej Sycylii. Na dalszym planie naszej wycieczki znalazły się takie miejsca jak:

- plac Bellini z zabytkami sztuki arabo - normańskiej, kolejny obiekt wpisany na listę światowego dziedzictwa UNESCO;

- plac Pretoria ze słynną Fontanną Wstydu;

- plac Quattro Canti z barokowymi fontannami;

- opera Palermo, Teatro Massimo - miejsce, gdzie nakręcono słynną scenę z kultowego filmu „Ojciec Chrzestny 3”.

Mieliśmy również okazję zajrzeć do środka katedry Casa Professa, której fasada wyglądała niepozornie lecz jej wnętrza zachwyciły nas pięknymi malowidłami i rzeźbieniami.

Przed budynkiem parlamentu sycylijskiego mieliśmy okazje usłyszeć informacje na temat jego funkcjonowania i porównać go z parlamentem polskim. Zadaniem uczniów było odszukanie informacji na temat protokołu z Palermo, który jest ważnym dokumentem i uzupełnieniem Konwencji Narodów Zjednoczonych.

W czasie przerwy na posiłek próbowaliśmy pysznych sycylijskich potraw. O godzinie 16.00 pełni wrażeń, lecz trochę zmęczeni wyruszyliśmy w drogę powrotną do hotelu.

Galeria zdjęć

1111

W trzecim dniu zajęć w szkole partnerskiej, grupy polska i włoska przedstawiły ciekawe prezentacje na temat swojego kraju, szkoły i okolic. Następnie grupa polska szczegółowo przedstawiła sytuację w Europie po II wojnie światowej, Prowadzący zajęcia zwrócili szczególna uwagę na przemiany demokratyczne w Europie Środkowo – Wschodniej po 1989 roku: Okrągły stół, 1989 - transformacja ustrojowa, zburzenie Muru berlińskiego.

W powyższych prezentacjach znalazły się liczne ciekawostki, filmiki edukacyjne oraz ciekawe fotografie. Obydwie grupy otrzymały kilka zadań do wykonania w odniesieniu do zaprezentowanego materiału. Elementem uatrakcyjniającym zajęcia był wykład włoskiego nauczyciela historii dotyczący czasów powstawania demokratycznego państwa włoskiego. Na zakończenie prezentacji został przeprowadzony quiz sprawdzający wiedzę uczniów po przeprowadzonych zajęciach. Uwieńczeniem naszej ciężkiej pracy był wspólny pyszny obiad :)

Galeria zdjęć

a1
Pierwszy dzień zajęć w szkole partnerskiej za nami. Dziś trójka naszych uczniów przeprowadziła pierwsze zajęcia, które bazowały na integracji i zapoznaniu się z grupą włoską. Następnie została przeprowadzona prezentacja na temat czynników kulturotwórczych, tj: ruchy społeczne, feminizm, hipisi czy zmiany w poglądach oraz muzyka i kinematografia. Uczestnicy w międzynarodowych grupach stworzyli plakaty dotyczące prezentacji i przedstawili je na forum. Jesteśmy pełni motywacji aby w ciągu nadchodzących dni dalej produktywnie współpracować z naszymi kolegami i koleżankami z Sycylii.
 
The first day of our student exchange is already behind us. Today, the first group of three people carried out the first workshop, which was based on integration and meeting with Italian group. The next thing that the group presented was the presentation the topic of which was cultural factors of European civilization after World War II. It was about social movements, feminism, hippies, changes in political views and changes in music and cinematography. Participants in international groups created posters about the above presentation and presented them on the forum. We are fully motivated to continue to work productively with our colleagues from Sicily in the coming days.

2

Wcześnie rano, właściwie to można nawet powiedzieć, że w nocy, bo o godzinie 4:05 pierwsza grupa programu power składająca się z 15 uczniów spotkała się na lotnisku w Pyrzowicach. Bardzo sprawnie uporaliśmy się ze wszystkimi lotniskowymi procedurami i już kilka godzin później wylądowaliśmy na lotnisku w Katanii, gdzie mogliśmy się cieszyć prażącym włoskim słońcem i widokiem niesamowitej zabudowy miasta. Architekturą z resztą mieliśmy okazję się jeszcze tego dnia nacieszyć, ponieważ prosto z lotniska ruszyliśmy na podbój miasta położonego u podnóży Etny, której niestety nie było dane nam zobaczyć z uwagi na niesprzyjające warunki atmosferyczne. Widzieliśmy za to wiele innych, równie ciekawych zabytków, jak ogromny, trzykrotnie przebudowywany budynek katedry św. Agaty, patronki miasta, czy Fuente del Elefante, czyli fontanna której podstawowy element stanowi rzymska podobizna słonia wyrzeźbiona w bazalcie. Bardzo duże wrażenie wywarły na nas również ruiny rzymskiego amfiteatru, niegdyś rozmiarem ustępujące jedynie słynnemu Koloseum, znajdujące się na placu Stesicoro. Zmęczeni długą podróżą i dość krótkim lecz intensywnym zwiedzaniem Katanii udaliśmy się na nasz pierwszy prawdziwie włoski obiad, a następnie wyruszyliśmy autokarem w dalszą drogę. Po 2,5 godziny jazdy dotarliśmy do Canicatti, gdzie będziemy stacjonować przez następny tydzień. Po dotarciu na miejsce sił starczyło nam jedynie na skosztowanie pizzy w jednej z lokalnych pizzerii. Po powrocie do hotelu zasnęliśmy niemal od razu, śniąc o wyzwaniach czekających na nas w ciągu nadchodzącego tygodnia.

Galeria zdjęć

photo 2021-04-02 13-57-55photo 2021-04-02 13-57-59photo 2021-04-02 13-58-04

W ostatnich tygodniach, w ramach projektu „Ponadnarodowa mobilność uczniów” w Programie Operacyjnym Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER) miały miejsce trzy spotkania:(25.02, 04.03, 11.03) ze szkolnym partnerem projektu – zaprzyjaźnioną szkołą na Sycylii.

W grudniu 2020 uczniowie polscy i włoscy realizujący powyższy projekt, zostali podzieleni na 9 międzynarodowych grup, w obrębie których pracowali nad przydzielonymi im zadaniami.W trakcie spotkańvideouczniowie mieli okazję przedstawić opracowane wspólnie prezentacje dotyczące szkolnego tematu projektu "Fundamenty kultury europejskiej po II wojnie światowej".

ATTENZIONE
Saluti!
Come stai? Stai bene ?
Va bene !

 

Te i inne zwroty mają okazję poznać uczniowie realizujący projekt PO WER w naszej szkole. Lekcje języka włoskiego to jedno z działań zaplanowanych do realizacji w ramach prac projektowych skoncentrowanych wokół tematu "Fundamenty kultury europejskiej po II wojnie światowej".

A dlaczego język włoski??

Naszym partnerem projektowym jest szkoła z miejscowości Canicatti na Sycylii i choć językiem projektu jest język angielski, nasi uczniowie chętnie podjęli się nauki podstaw języka włoskiego. Ciekawe lekcje, miła atmosfera, motywujący nauczyciel prowadzący i zainteresowanie uczniów - TAK, TO MUSI SIĘ UDAĆ!

Projekt zakłada wizytę naszych uczniów w kraju partnerskim, mamy więc nadzieję, że jesienią tego roku uczniowie będą już mogli przetestować swoje umiejętności językowe w trakcie dwóch wizyt w szkole na Sycylii.

Tanti saluti!

Ciao!

Opiekun projektu: Katarzyna Kaptur

W ramach realizowanego w szkole międzynarodowego projektu PO WER uczestnicy warsztatów brali udział w półtoragodzinnym wykładzie online profesora Wydziału Filologii Polskiej KUL Lecha Giemzy - „Historia – nie zawsze „ magistra vitae”,czyli czy historia musi być nudna? O tym, jakiej historii oczekujemy od tekstów popularnych”. Wirtualne spotkanie miało miejsce 25.01.2021. Popkultura jest zjawiskiem bliskim każdemu z nas, bywa różnie oceniana, często negatywnie. Czy słusznie ??? Na między innymi to pytanie próbowali sobie odpowiedzieć uczestnicy spotkania. Po wykładzie profesora Giemzy takie pojęcia jak: kryminał retro, alter historia, sarmackie fantasy nie będą już dla uczestników projektu pustymi wyrazami, przynajmniej taką mamy nadzieję. Za dwa tygodnie kolejne spotkanie online, tym razem dotyczyć będzie twórczości Olgi Tokarczuk.

Zajęcia z języka angielskiego prowadzone przez prof. K.Kaptur, to kolejna forma działań realizowanych w ramach warsztatów w projekcie PO WER. Pierwsze zajęcia warsztatowe z angielskiego dla grup I i II odbyły się stacjonarnie w dniach 16.10 i 23.10.2020r. Temat warsztatów brzmiał ‘OUR CRACOW, OUR COPENHAGEN’ i dotyczył zagadnień związanych z UNIĄ EUROPEJSKĄ. Uczestnicy spotkania starali się odpowiedzieć na kila pytań dotyczących tożsamości europejskiej; mieli okazję dowiedzieć się jaką rolę w działaniach dotyczących integracji europejskiej odegrał Robert Schuman, kto był autorem myśli o ‘Stanach Zjednoczonych Europy’; jakie były postanowienia Traktatów Rzymskich czy też dlaczego Dzień Europy obchodzony jest 9 maja? Poniżej prezentujemy kilka zdjęć ze spotkania grupy 2 i zapraszamy na kolejne zajęcia – tym razem on-line :)

Galeria zdjęć

Spotkania w ramach realizowanego w Żeromskim projektu POWER odbywają się co tydzień. 19 października udało się jeszcze zorganizować w szkole warsztaty poświęcone kulturze socrealizmu. Tym razem w zajęciach brała udział grupa druga. Uczestnicy oglądali film poświęcony kulturze realnego socjalizmu, analizowali plakaty, muzykę, poznawali zjawisko nowomowy i manipulacji językowej. Oto krótka fotorelacja.

Galeria zdjęć

Aleksandra Stolecka