W trzecim dniu zajęć w szkole partnerskiej, grupy polska i włoska przedstawiły ciekawe prezentacje na temat swojego kraju, szkoły i okolic. Następnie grupa polska szczegółowo przedstawiła sytuację w Europie po II wojnie światowej, Prowadzący zajęcia zwrócili szczególna uwagę na przemiany demokratyczne w Europie Środkowo – Wschodniej po 1989 roku: Okrągły stół, 1989 - transformacja ustrojowa, zburzenie Muru berlińskiego.
W powyższych prezentacjach znalazły się liczne ciekawostki, filmiki edukacyjne oraz ciekawe fotografie. Obydwie grupy otrzymały kilka zadań do wykonania w odniesieniu do zaprezentowanego materiału. Elementem uatrakcyjniającym zajęcia był wykład włoskiego nauczyciela historii dotyczący czasów powstawania demokratycznego państwa włoskiego. Na zakończenie prezentacji został przeprowadzony quiz sprawdzający wiedzę uczniów po przeprowadzonych zajęciach. Uwieńczeniem naszej ciężkiej pracy był wspólny pyszny obiad :)
Wcześnie rano, właściwie to można nawet powiedzieć, że w nocy, bo o godzinie 4:05 pierwsza grupa programu power składająca się z 15 uczniów spotkała się na lotnisku w Pyrzowicach. Bardzo sprawnie uporaliśmy się ze wszystkimi lotniskowymi procedurami i już kilka godzin później wylądowaliśmy na lotnisku w Katanii, gdzie mogliśmy się cieszyć prażącym włoskim słońcem i widokiem niesamowitej zabudowy miasta. Architekturą z resztą mieliśmy okazję się jeszcze tego dnia nacieszyć, ponieważ prosto z lotniska ruszyliśmy na podbój miasta położonego u podnóży Etny, której niestety nie było dane nam zobaczyć z uwagi na niesprzyjające warunki atmosferyczne. Widzieliśmy za to wiele innych, równie ciekawych zabytków, jak ogromny, trzykrotnie przebudowywany budynek katedry św. Agaty, patronki miasta, czy Fuente del Elefante, czyli fontanna której podstawowy element stanowi rzymska podobizna słonia wyrzeźbiona w bazalcie. Bardzo duże wrażenie wywarły na nas również ruiny rzymskiego amfiteatru, niegdyś rozmiarem ustępujące jedynie słynnemu Koloseum, znajdujące się na placu Stesicoro. Zmęczeni długą podróżą i dość krótkim lecz intensywnym zwiedzaniem Katanii udaliśmy się na nasz pierwszy prawdziwie włoski obiad, a następnie wyruszyliśmy autokarem w dalszą drogę. Po 2,5 godziny jazdy dotarliśmy do Canicatti, gdzie będziemy stacjonować przez następny tydzień. Po dotarciu na miejsce sił starczyło nam jedynie na skosztowanie pizzy w jednej z lokalnych pizzerii. Po powrocie do hotelu zasnęliśmy niemal od razu, śniąc o wyzwaniach czekających na nas w ciągu nadchodzącego tygodnia.
W ostatnich tygodniach, w ramach projektu „Ponadnarodowa mobilność uczniów” w Programie Operacyjnym Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER) miały miejsce trzy spotkania:(25.02, 04.03, 11.03) ze szkolnym partnerem projektu – zaprzyjaźnioną szkołą na Sycylii.
W grudniu 2020 uczniowie polscy i włoscy realizujący powyższy projekt, zostali podzieleni na 9 międzynarodowych grup, w obrębie których pracowali nad przydzielonymi im zadaniami.W trakcie spotkańvideouczniowie mieli okazję przedstawić opracowane wspólnie prezentacje dotyczące szkolnego tematu projektu "Fundamenty kultury europejskiej po II wojnie światowej".
Te i inne zwroty mają okazję poznać uczniowie realizujący projekt PO WER w naszej szkole. Lekcje języka włoskiego to jedno z działań zaplanowanych do realizacji w ramach prac projektowych skoncentrowanych wokół tematu "Fundamenty kultury europejskiej po II wojnie światowej".
A dlaczego język włoski??
Naszym partnerem projektowym jest szkoła z miejscowości Canicatti na Sycylii i choć językiem projektu jest język angielski, nasi uczniowie chętnie podjęli się nauki podstaw języka włoskiego. Ciekawe lekcje, miła atmosfera, motywujący nauczyciel prowadzący i zainteresowanie uczniów - TAK, TO MUSI SIĘ UDAĆ!
Projekt zakłada wizytę naszych uczniów w kraju partnerskim, mamy więc nadzieję, że jesienią tego roku uczniowie będą już mogli przetestować swoje umiejętności językowe w trakcie dwóch wizyt w szkole na Sycylii.
Tanti saluti!
Ciao!
Opiekun projektu: Katarzyna Kaptur
W ramach realizowanego w szkole międzynarodowego projektu PO WER uczestnicy warsztatów brali udział w półtoragodzinnym wykładzie online profesora Wydziału Filologii Polskiej KUL Lecha Giemzy - „Historia – nie zawsze „ magistra vitae”,czyli czy historia musi być nudna? O tym, jakiej historii oczekujemy od tekstów popularnych”. Wirtualne spotkanie miało miejsce 25.01.2021. Popkultura jest zjawiskiem bliskim każdemu z nas, bywa różnie oceniana, często negatywnie. Czy słusznie ??? Na między innymi to pytanie próbowali sobie odpowiedzieć uczestnicy spotkania. Po wykładzie profesora Giemzy takie pojęcia jak: kryminał retro, alter historia, sarmackie fantasy nie będą już dla uczestników projektu pustymi wyrazami, przynajmniej taką mamy nadzieję. Za dwa tygodnie kolejne spotkanie online, tym razem dotyczyć będzie twórczości Olgi Tokarczuk.
Zajęcia z języka angielskiego prowadzone przez prof. K.Kaptur, to kolejna forma działań realizowanych w ramach warsztatów w projekcie PO WER. Pierwsze zajęcia warsztatowe z angielskiego dla grup I i II odbyły się stacjonarnie w dniach 16.10 i 23.10.2020r. Temat warsztatów brzmiał ‘OUR CRACOW, OUR COPENHAGEN’ i dotyczył zagadnień związanych z UNIĄ EUROPEJSKĄ. Uczestnicy spotkania starali się odpowiedzieć na kila pytań dotyczących tożsamości europejskiej; mieli okazję dowiedzieć się jaką rolę w działaniach dotyczących integracji europejskiej odegrał Robert Schuman, kto był autorem myśli o ‘Stanach Zjednoczonych Europy’; jakie były postanowienia Traktatów Rzymskich czy też dlaczego Dzień Europy obchodzony jest 9 maja? Poniżej prezentujemy kilka zdjęć ze spotkania grupy 2 i zapraszamy na kolejne zajęcia – tym razem on-line :)
Spotkania w ramach realizowanego w Żeromskim projektu POWER odbywają się co tydzień. 19 października udało się jeszcze zorganizować w szkole warsztaty poświęcone kulturze socrealizmu. Tym razem w zajęciach brała udział grupa druga. Uczestnicy oglądali film poświęcony kulturze realnego socjalizmu, analizowali plakaty, muzykę, poznawali zjawisko nowomowy i manipulacji językowej. Oto krótka fotorelacja.
Aleksandra Stolecka
Projekt polsko – włoski POWER realizowany jest w Żeromskim od początku września. Trwa do końca roku szkolnego. Uczestnicy wyłonieni w drodze rekrutacji uczestniczyli dziś (12.10.2020) w warsztatach kulturowych poświęconych kulturze socrealizmu w Polsce. Zajęcia prowadzone przez prof. A. Stolecką obejmowały takie zagadnienia jak: zjawisko nowomowy, plakat socrealistyczny, architekturę, literaturę socrealistyczną. Uczestnicy projektu podzieleni są na dwie grupy. Zajęcia drugiej grupy dotyczące tego tematu odbędą się 19.10.20r. Zapraszamy.
A. S.
Strona 2 z 3