Nasza szkoła dołączyła do wojewódzkiego projektu edukacyjnego Szkoła Patriotów organizowanego przez Śląskiego Kuratora Oświaty. To patriotyczne przedsięwzięcie ma na celu podkreślenie roli miejsc pamięci w kształtowaniu poczucia tożsamości narodowej i kulturowej, pielęgnowanie tradycji poprzez propagowanie wiedzy o ważnych wydarzeniach i postaciach z historii kraju i regionu.
Koordynatorem projektu w naszej szkole jest p. Paulina Stelmaszczyk
W RAMACH PROJEKTU „SZKOŁA PATRIOTÓW” NASZE DZIAŁANIA OBEJMUJĄ:
Opracowanie informacji o miejscu pamięci, bohaterach i wydarzeniach oraz przygotowanie notacji do IPN:
-
Podjęcie opieki nad Pomnikiem Niepodległości w Zawierciu (Cmentarz parafialny, ul. Smutna 3).
-
Upowszechnianie informacji o pomniku na stronie internetowej szkoły, mediach społecznościowych oraz podczas przedsięwzięć realizowanych na terenie szkoły.
-
Przygotowanie informacji o pomniku z wykorzystaniem dostępnych źródeł.
-
Przygotowanie notatki dla Instytutu Pamięci Narodowej w Katowicach.
Opieka nad wybranym miejscem pamięci i pamięć o bohaterach walk o niepodległość Polski.
-
Organizowanie spotkań mających na celu rozpowszechnianie informacji o miejscach pamięci w najbliższej okolicy.
-
Dbałość o wybrane miejsce pamięci (prace porządkowe) oraz zapalenie zniczy.
-
Spotkania mające na celu poszerzenie wiadomości na temat pomnika.
Podejmowanie działań upowszechniających lokalne wydarzenia oraz bohaterów
walczących o niepodległość:
-
Upowszechnianie wiedzy o Pomniku Niepodległości, podkreślanie jego znaczenia dla historii, dziedzictwa i tożsamości narodowej w środowisku lokalnym.
-
Przeprowadzenie lekcji na temat historii regionalnej związanej z walką o niepodległość.
-
Przeprowadzenie prelekcji przez zaproszonych gości.
-
Udział oraz organizacja konkursów związanych z walką o niepodległość.
-
Spotkania ze świadkami historii.
W ramach realizacji projektu opieką objęliśmy Pomnik Niepodległości na cmentarzu parafialnym w Zawierciu.
ZDJĘCIA
OPIS MIEJSCA PAMIĘCI
Pomnik Niepodległości upamiętnia poległych zawiercian w I wojnie światowej i w wojnie polsko-bolszewickiej. Ufundowany przez społeczeństwo miasta, został zaprojektowany przez znanego rzeźbiarza Jana Raszkę, a wykonany przez braci Trembeckich w 1925 roku. Poświęcono go 20 listopada 1927 roku.
Pomnik w kształcie obelisku, mierzący około 4 metrów, wykonany został z cegły i kamienia. Po bokach klęczą dwaj rycerze średniowieczni, oddający hołd poległym (mogą oni nawiązywać do legendy o śpiących rycerzach Bolesława Chrobrego)
Na obelisku został wyryty napis: Umrzeć za ojczyznę jest słodko i chlubnie (co odnosi się do słów Horacego: Dulce et decorum est pro patria mori). Wyżej usytuowany jest krzyż na kształt krzyża kawalerskiego często spotykanego w najwyższych odznaczeniach państwowych (jak np. Order Virtutti Militari lub Krzyż Legionowy - pamiątkowej odznaki Związku Legionistów Polskich) z czterema gwiazdami oraz polski orzeł w koronie.
Niżej znajduje się tablica z napisem: Dzieciom swym poległym w bojach o wolność Ojczyzny i rodakom, którzy z ran odniesionych na polach bitew dla Polski żywota tu dokonali 1914-1920 niech spoczywają w pokoju.
Na bocznych postumentach umieszczono tablice z nazwiskami i imionami:
Bazyl Franiszek
Bojda Stanisław
Brzozowski Bolesław
Burdziński Władysław
Dutbajło Stanisław
Dziembowski Adam
Garbiec Jan
Grabowski Wincenty
Grochowkski Zygmunt
Jamróz Władysław
Kaczan Władysław
Kołodziej Piotr
Kołantkjewicz Kazimierz
Kosiński Edward
Krasny Kazimierz
Leszczyński Henryk
Mizielski Michchał
Muzyka Stanisław
Pędzik Antoni
Pożeszyński Franicszek
Rodacki Stanisław
Safader Czesław
Oszyński Czesław
Wereński Stanisław
Władecki Walenty
Wojtanowski Bolesław
Bobotek Kazimierz
Gawroński Józef
Janoska Rafał
Kupczyński Mieczysław
Konopka Józef
Król Stefan
Kukułka Antoni
Kukułka Józef
Lutyn Władysław
Łazarz Rafał
Mioduszewski Edward
Mostyl Wacław
Molenda Józef
Pieczyrak Stanisław
Pieczyrak Marian
Płócienniczak Daniel
Pogorzelski Kazimierz
Rajpold Józef
Radecki Seweryn
Spera Jan
Staszek Roman
Szyller Feliks
Uhl Julian
Wizor Stanisław
Wolski Antoni
Wróblewski Stanisław
Ziemba Stefan
W sąsiedztwie pomnika znajdują się skromne mogiły żołnierzy poległych w czasie I i II wojny światowej oznaczone krzyżami lub małymi tablicami.
Opracowano na podstawie: Abramski J. Zawiercie i jego ulice (Zawiercie 1991, s. 39 – 41);
Poświęcenie pomnika, „Ekspres Zagłębia”, r. 1927, nr 271;
Model pomnika Dzieciom Zawiercia poległym w bojach o wolność Ojczyzny, „Kurier Zachodni”, r. 1927, nr 40.
FILMY NAKRĘCONE PRZEZ UCZNIÓW W RAMACH REALIZACJI PROJEKTU
Poniżej prezentujemy szczegółowo działania zgodne z założeniami projektowymi:
PRELEKCJE I WYKŁADY:
-„Powstanie styczniowe na terenie powiatu zawierciańskiego” -wykłady poprowadził Pan Michał Oleś, który jest zawierciańskim regionalistą i miłośnikiem historii lokalnej. Wykłady dotyczyły wydarzeń związanych z powstaniem styczniowym i bohaterskimi czynami powstańców.
-„Historia Zawiercia w czasie II wojny światowej” – zajęcia przeprowadzone w Izbie Regionalnej przez Pana Marcina Janeczka.
SESJE POPULARNONAUKOWE
-„Różne oblicza PRL”, upamiętniająca 41. rocznicę wprowadzenia stanu wojennego w Polsce. Sesji towarzyszyła ciekawa wystawa pamiątek z czasów PRL, pokaz mody, twista, degustacja chleba ze smalcem i ogórkiem kiszonym czy galaretek w cukrze, a wszystko przeplatane muzycznymi prezentacjami piosenek z tamtych lat.
- „Koniec i początek” - sesja popularnonaukowa, poświęcona Wisławie Szymborskiej. Głównymi założeniami były propagowanie kultury polskiej oraz wzbudzanie zachwytu nad literaturą polską a także uczczenie pamięci wielkich Polaków.
- "Znaczenie konstytucji i parlamentu w życiu obywateli" – uczniowie porównywali skład, funkcje parlamentu I i III RP. Przedstawiali okoliczności uchwalenia konstytucji z 1791 i 1997 oraz analizowali źródła ikonograficzne i kartograficzne.
UROCZYSTE OBCHODY ŚWIĄT PAŃSTWOWOYCH.
- Obchody Narodowego Dnia Pamięci „Żołnierzy Wyklętych” zostały przygotowane przez nauczycieli historii. Gazetka ścienna, zajęcia o Żołnierzach Wyklętych z wykorzystaniem materiałów edukacyjnych Instytutu Pamięci Narodowej oraz udział w internetowej grze edukacyjnej „Escape Room - Wilczym Szlakiem” były dobrą okazją do upowszechniania wiedzy historycznej.
-Obchody 232 rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 Maja.
CELEBROWANIE TRADYCJI SZKOLNYCH
- Prezentacje sztandaru (zarówno w szkole jak i w uroczystościach pozaszkolnych)
- Śpiewanie hymnu polski oraz hymnu szkoły w czasie najważniejszych uroczystości.
PROJEKTY
-„Projekt Krokus” przeprowadzony we współpracy z Żydowskim Muzeum Galicja w Krakowie – rozmowy o holokauście (przeprowadzono lekcje historii, podczas których uczestnicy dowiadują się o tragicznych wydarzeniach II wojny światowej). W ramach projektu uczniowie dowiadują się o kontekście historycznym Holokaustu, upamiętniają Polaków niosących pomoc ludności Żydowskiej.
- Prace nad projektem „Lokalni Sprawiedliwi - przywróćmy pamięć o ich bohaterskiej postawie” – stworzenie scenariusza i koncepcji pracy. Projekt pod patronatem Śląskiego Kuratora Oświaty miał na celu upamiętnienie lokalnych bohaterów niosących pomoc w czasie okupacji niemieckiej. Film przygotowany w ramach projektu został doceniony przez organizatorów.
- Udział w ogólnopolskim projekcie Narodowe Czytanie, promującym czytelnictwo i dorobek polskiej literatury.
- Działalność w Sieci Szkół Stowarzyszonych UNESCO, dająca możliwość uczestniczenia w ciekawych projektach propagujących kulturę polską i europejską.
-Projekty rządowe jak „Szkoła do hymnu”, „Szkoła Pamięta”
INNOWACYJNE LEKCJE HISTORII I WIEDZY O SPOŁECZEŃSTWIE
- „Sąd nad Stanisławem Augustem Poniatowskim” – lekcja historii i wiedzy o społeczeństwie. Tę innowacyjną formę edukacji historycznej skonsultowano wcześniej z zawodowym sędzią, który instruował młodzież, jak poprawnie napisać akt oskarżenia, mowy końcowe prokuratora i obrońcy, jak profesjonalnie przesłuchać świadków i sporządzić wyrok z uzasadnieniem. W wyniku tych działań powstała bardzo interesująca, ale przede wszystkim inspirująca lekcja historii i wiedzy o społeczeństwie, w której udział brała również uczniowska publiczność, angażując się w konstruowanie argumentów oskarżających oraz broniących ówczesnego króla.
- Gry miejskie przygotowywane przez nauczycieli i uczniów.
- Przeprowadzenie wywiadu z Panem Michałem Olesiem na temat Pomnika Niepodległości oraz działalności Legionów Polskich w naszym rejonie Michał Oleś (regionalista, opiekun miejsc pamięci w powiecie zawierciańskim).
UDZIAŁ W OLIMIADACH I KONKURSACH
- "Olimpiada Solidarności. Dwie dekady historii" – uczeń szkoły uzyskał tytuł finalisty. Uczniowie uczą się o wydarzeniach, które doprowadziły do odzyskania przez Polskę wolności, poznają bohaterów walk z systemem socjalistycznym w czasie PRL’u.
- „Olimpiada wiedzy o Polsce i świecie współczesnym”. Program olimpiady wykracza poza podstawę programową wiedzy o społeczeństwie. Pytania dotyczą m.in. problemów współczesnego świata, gospodarki, polityki międzynarodowej, konstytucyjnych ustrojów państw, integracji europejskiej oraz historii najnowszej.
- „Jak było to możliwe? Powrót Śląska do Polski po sześciu wiekach oddzielenia“. - uczennica została finalistką XIII edycji konkursu historyczno-literackiego zorganizowanego w 100. rocznicę objęcia części Górnego Śląska przez Rzeczpospolitą.
WYCIECZKI I WYJŚCIA EDUKACYJNE
- Wycieczka historyczno– krajoznawcza „Miejsca pamięci narodowej na ziemi zawierciańskiej”. Młodzież oprowadził Pan Maciej Świderski (regionalista, wieloletni działacz Towarzystwa Miłośników Ziemi Zawierciańskiej oraz przewodnik PTTK w Zawierciu).
-Wycieczki do Warszawy – poznawanie historii i kultury polskiej. Uczniowie mają okazję zwiedzać mury Sejmu RP oraz obejrzeli fragmenty Posiedzenia Sejmu.
- Wyjazdy edukacyjne do Auschwitz.
- Wyjazdy edukacyjne do „Kopalni Wujek”, Muzeum Śląskiego i in.
- Wyjścia do Izby Regionalnej i Galerii „Stara Łaźnia” w Zawierciu.
DBANIE O MIEJSCA PAMIĘCI NARODOWEJ
- Prace porządkowe, zapalanie zniczy w miejscach pamięci.
- Kontrola stanu zachowania obiektów.
KSZTAŁTOWANIE POSTAWY PATRIOTYCZNEJ I OBYWATELSKIEJ
- Wybory do Młodzieżowej Rady Miasta.
Zachęcamy do śledzenia naszej strony internetowej oraz mediów społecznościowych (Facebook), gdzie nasze działania są omawiane na bieżąco.