Time to Say Goodbye!

 

Zakończenie projektu PO WER w Żeromskim - podsumowanie                                                        

 

Od dnia 01.09.2020r. do 31.12.2021r. 30 uczniów I Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Stefana Żeromskiego w Zawierciu w Zespole Szkół Ogólnokształcących w Zawierciu realizowało projekt „Ponadnarodowa mobilność uczniów” w Programie Operacyjnym Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER) 2014-2020 w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Tytuł szkolny projektu „Fundamenty kultury europejskiej po II wojnie światowej”.

Celem projektu było nabycie wiedzy i zwiększenie świadomości uczniów na temat źródeł i fundamentów kultury europejskiej po II wojnie światowej; rozwijanie kompetencji służących właściwemu funkcjonowaniu uczniów w wymiarze europejskim; nauka języków obcych, tworzenia informacji oraz doskonalenie kompetencji cyfrowych.  

Głównym założeniem projektu była realizacja zagadnień z dziedziny historii i wiedzy o społeczeństwie odnoszących się do w/w tematu projektu. 

Językiem projektu był język angielski, a powyższe przedsięwzięcie było realizowane wspólnie ze szkołą II. SS. Galileo Galilei Technical Secondary School z miejscowości Canicatti na Sycylii. 

W ramach realizacji przedsięwzięcia uczniowie wzięli udział w spotkaniach projektowych z dziedziny historii, wiedzy o społeczeństwie, zajęciach informatycznych, językowych z j. angielskiego, j. włoskiego oraz kulturowych. 

Młodzież naszej szkoły miała również okazję uczestniczyć w sesjach naukowych z języka polskiego oraz zajęciach kulturowych z wykładowcą uniwersyteckim prof. Lechem Giemzą. Uczestnicy projektu otrzymali podręczniki do nauki j. angielskiego zakupione ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.   

Ze względu na fakt, iż realizacja projektu przypadła w trudnym czasie pandemii wirusa COVID-19, uczniowie polscy i włoscy realizujący powyższy projekt, wykonywali również zadania online. W trakcie spotkań video uczniowie mieli okazję przedstawić opracowane wspólnie prezentacje dotyczące szkolnego tematu projektu. Oto kilka z nich: Europa po II Wojnie Światowej - podział na dwa bloki: Europa Środkowo – Wschodnia i Europa Zachodnia; Przemiany demokratyczne w Europie Środkowo – Wschodniej po 1989 roku: Okrągły Stół, 1989 - transformacja ustrojowa, zburzenie Muru Berlińskiego, Analiza porównawcza stanu demokracji we Włoszech i w Polsce; Prawa człowieka Idee wolnościowe w literaturze, piosence, sztuce filmowej, teatralnej lat 80 – tych. 

Uwieńczeniem wspólnej pracy uczniów i nauczycieli były dwie zaplanowane i starannie przygotowane wizyty w szkole partnerskiej na Sycylii. 

Pierwsza 7 – dniowa wizyta 15 – osobowej grupy uczniów wraz z 3 opiekunami miała miejsce na przełomie września i października 2021 roku, druga grupa 15 uczniów i 3 opiekunów gościła w szkole włoskiej pod koniec października 2021. Obie wizyty dostarczyły uczniom niezapomnianych wrażeń i były doskonałą okazją do poznania obcej kultury, konfrontacji wiedzy jak i wymiany doświadczeń. W trakcie wizyty uczniowie polscy wzięli udział w zajęciach warsztatowych wraz z młodzieżą włoską – słuchali wykładów, wzięli udział w różnego rodzaju quizach, prezentowali owoce swojej pracy jakimi były prezentacje, referaty, słowniczki tematyczne. 

Wzajemna wymiana wiedzy i doświadczeń miała i ma służyć lepszemu poznaniu europejskich źródeł kultury po II wojnie światowej, jak również zacieśnianiu przyjaźni między dwoma szkołami. 

Elementem uatrakcyjniającym pobyty uczniów w szkole na Sycylii było zwiedzenie ciekawych miejsc historycznych: w Katanii leżącej u podnóża wulkanu Etna podziwialiśmy piękną Katedrę Św. Agaty – Duomo di Sant’Agata, liczne fontanny i inne urokliwe miejsca; w Taorminie młodzież miała okazję podziwiać antyczny teatr grecki z majestatycznym widokiem na Etnę i Morze Jońskie; w Palermo jedną z atrakcji był teatr Massimo, gdzie nakręcono wiele scen z trzeciej części kultowego filmu „Ojciec chrzestny”, zaś w leżącym na południu Sycylii Agrigento zobaczyliśmy słynną Dolinę Świątyń (Valle dei Templi), czyli rozległe stanowisko archeologiczne z czasów Wielkiej Grecji (Magna Graecia). 

Wszystkie wycieczki były doskonałą okazją do poznania historii kraju, który uczniowie zwiedzali. 

Po powrocie z wizyt uczniowie skupili się na promocji dotychczasowych działań projektowych. Zostały opracowane materiały promocyjne, młodzież zgromadziła, usystematyzowała i udostępniła zasoby merytoryczne w/w projektu.

 

Opiekun projektu: Katarzyna Kaptur