Zapraszam do zapoznania się z przygotowanymi, zebranymi materiałami, prezentacjami, które każdemu z nas mogą wskazać ciekawe formy pracy nad sobą. Ciekawe artykuły, linki przybliżą Wam wybraną tematykę. Na samej górze strony znajduje się zestawienie tematów. Poniżej są linki do materiałów. Strona jest na bieżąco aktualizowana. Miłej lektury.
-
Jak poradzić sobie z lękiem w czasie epidemii
-
Depresja - jak pokonać depresję
-
Pozytywnie zakręceni
-
Orgaznizacja czasu
-
Wsparcie psychologiczne w czasie pandemii koronawirusa – gdzie szukać pomocy?
-
ARS - program edukacyjny
-
Mandale - czas na relaks
-
Jak radzić sobie ze stresem i nerwami?
-
Nasza psychika podczas epidemii - spojrzenie studentki psychologii. Czyli przekaz młodego człowieka do młodego!
-
Obrazki stereoskopowe - gimnastyka i odpoczynek dla uczu.
-
Arteterapia - na czym polega lecznicza moc sztuki?
-
Metody efektywnego ucznia się
-
Jak efektywnie funkcjonować w czasie pandemii.
-
Jak z emocji czerpać moc?
-
Jak pracować i uczyć się zdalnie?
-
Ile z siebie dać, a ile brać od innych
-
Pięć sposobów rozwiązywania konfliktów.
-
Zjawiska optyczne
-
Czy warto być wolontariuszem?
-
Rożnica między hejtem a krytyką
-
Pod napięciem - jak rozładować stres egzaminacyjny
-
Jakie studia wybrać?
-
Warsztat: wychowanie (d)o starości
-
Chwila refleksji...
-
Powrót do szkoły bez stresu
-
Młodzież w szkole LGBTQ+
-
Jak Motywować uczniów do nauki
-
Telefon zaufania
-
"Program wsparcia psychologiczno-pedagogicznego dla uczniów, rodziców i nauczycieli"
-
Kampania dotycząca AIDS "Czy wiesz, że..."
-
"Bierzmy sprawy w swoje ręce"
-
"Handel ludźmi"
-
Dzień przedsiębiorczości - prezentacja przystąpienia do projektu
-
Jak rozmawiać z uczniami o wojnie
-
Wartszat d(o) starości
-
You Can Do It
-
Mapa myśli
-
Dziękuję! Nie palę!
-
Depresja - samookalecznie
-
Pewność siebie
-
Warto wiedzieć i HIV i AIDS
..........................................................................................................................................................................................
1. JAK PORADZIĆ SOBIE Z LĘKIEM W CZASIE EPIDEMII
..........................................................................................................................................................................................
2. DEPRESJA - JAK POKONAĆ DEPRESJĘ
Ciekawy artykuł dotyczący depresji. Udostępniony dzięki artelis.pl i psychorada.pl.
..........................................................................................................................................................................................
3. POZYTYWNIE ZAKRĘCENI
Jest jedno dzieło, które każdy może i powinien stworzyć. Jeden materiał, który możemy lepić w dowolne formy. To my i nasze życie. Jak stać się jego twórcą? I jak wykorzystać przy tym emocje? Polecam zapoznać się z ciekawym artykułem zamieszczonym magazynie Charaktery, napisany przez Kingę Tucholską, która jest psychologiem, adiunktem w Instytucie Psychologii Stosowanej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Zajmuje się badaniem perspektyw czasowych i uwarunkowaniami dobrostanu.
..........................................................................................................................................................................................
4. ORGANIZACJA CZASU
Często pytacie mnie jak znajduję czas na prace, dom, uprawianie sportu, kontakt z Wami. Oto kilka porad. Artykuł zaczerpnięty z magazyny Zwierciadło.
..........................................................................................................................................................................................
5. Wsparcie psychologiczne w czasie pandemii koronawirusa – gdzie szukać pomocy?
..........................................................................................................................................................................................
6. ARS - program edukacyjny
Warto zapoznać się z prezentacją, z którą pracujemy podczas realizacji programu edukacyjnego w poszczególnych klasach. Warto także odwiedzić stornę z pozostałymi materiałami do programu, polecam. strona www.gis.gov.pl.
..........................................................................................................................................................................................
7. Mandale - czas na relaks
Kolorowanie kojarzy się jako typowo dziecięce zajęcie. Gdy zabiera się za nie osoba nieco starsza, powraca mentalnie do cudownej krainy dzieciństwa. Stąd określenia antystresowe/relaksujące kolorowanki dla dorosłych. Monotonna i niewymagająca zbyt intensywnego myślenia czynność, sprawia, że się odprężamy. Odstresowanie, odpoczynek, odprężenie, czas na przemyślenia – przyznajcie, że to sporo korzyści z kolorowania! Skąd popularność motywu mandali w kolorowankach? Rysunek na planie koła obecny jest niemal we wszystkich kulturach! Dla mnichów buddyjskich wykonywanie i oglądanie mandali jest formą medytacji. W kulturze zachodu mandale spopularyzował psychiatra Karol Gustaw Jung, który dostrzegł ich terapeutyczne działanie. Zauważył, że wykonana spontanicznie mandala, odzwierciedla stan psychiczny autora. Życzę Wam chwili odprężenia.
Mandale Przykładowa strona z mandalami
..........................................................................................................................................................................................
8. Jak radzić sobie ze stresem i nerwami?
Stresujące i trudne sytuacje zdarzają się w życiu każdego z nas. Podejmując nowe wyzwania każdego dnia, nigdy nie wiemy czy spotka nas sukces czy porażka. W końcu nie bez powodu mówimy, że „fortuna kołem się toczy”! Jak podkreślają eksperci, stres umiarkowany jest czynnikiem motywującym, umożliwiającym rozwój. Jednakże stres zbyt silny i długotrwały ma działanie niszczące i negatywnie wpływa na nasze zdrowie. Przyczynia się nie tylko do trudności z zasypianiem, zaburzeń w równowadze hormonalnej, zwiększenia ryzyka chorób, ale także ogranicza naszą zdolność do skupienia się i koncentracji. Polecam ciekawy artykuł.
..........................................................................................................................................................................................
9. Nasza psychika podczas epidemii - spojrzenie studentki psychologii. Czyli przekaz młodego człowieka do młodego!
..........................................................................................................................................................................................
10. Obrazki stereoskopowe - gimnastyka i odpoczynek dla uczu.
Stereogramy to rodzaj obrazów, które pozytywnie wpływają na wzrok. Pomagają zmęczonym oczom odetchnąć (zrelaksować się), a co za tym idzie utrzymać kondycje wzroku na dobrym poziomie. Wystarczy kliknąć w obraz aby się powiększył i wpatrywać się w niego przez kilka sekund. Podczas wpatrywania się w niektóre obrazy, odczujemy jakby obraz był żywy (porusza się). Dzięki takiemu wpatrywaniu się w obrazy stereoskopowe niemal natychmiastowo zauważymy efekty odprężenia wzroku (obrazy czy tekst podczas surfowania stają się jakby wyraźniejsze). Zapraszam do odprężania wzroku przykłady obrazów stereoskopowych, a więcej stereogramów znajdziecie na www.eyetricks.com stronie poświęconej stereoskopowym obrazom.
..........................................................................................................................................................................................
11. Arteterapia - na czym polega lecznicza moc sztuki?
Arteterapia to terapia przez sztukę. Rzeźba, malarstwo, taniec czy śpiew otwierają nam dostęp do naszego wnętrza: emocji, potrzeb, lęków. Ale arteterapia pomaga nie tylko w przypadku chorej duszy – nieoceniona bywa również w leczeniu chorób fizycznych. Arteterapia jest dobra dla każdego i w każdym wieku: mogą z niej korzystać dzieci, osoby dorosłe i seniorzy. Jak działa ten rodzaj psychoterapii? Jakie są rodzaje arteterapii? Zapraszam do artykułu.
..........................................................................................................................................................................................
12. Metody efektywnego ucznia się
Polecam Was cały zestaw przygotowane przez Ośrodek Rozwoju Edukacji (www.ore.edu.pl). Materiały przydatne dla nauczycieli, uczniów jak i rodziców. Możemy zacząć od poznania działania naszego mózgu, przez sobosy ucznia się, zapamiętywania oraz przejść krutki kurs pamięci i mnemotechniki.
..........................................................................................................................................................................................
13. Jak efektywnie funkcjonować w czasie pandemii.
Bardzo ciekawy artykuł jak efektywnie funkcjonować w czasie pandemii. Chyba przyda się ten materiał każdemu z nas. Czasami siedząc w domu, mamy problemy z emocjami, organizacją czasu (mimo, że mamy go więcej) oraz z motywacją. Zapraszam do lektury.
..........................................................................................................................................................................................
14. Jak z emocji czerpać moc?
Smutek, złość, wstyd, rozczarowanie, nadzieja – cała paleta emocji. Choć czasem wolelibyśmy ich nie przeżywać, bez nich bylibyśmy bezradni, jak dzieci we mgle. Gdyby nie one, skąd wiedzielibyśmy, co jest ważne, czego się wystrzegać, a czego strzec? Polceam ciekawy artykuł z Carakterów, napisany przez dr Dorotę Szczygieł (psycholog)
..........................................................................................................................................................................................
15. Jak pracować i uczyć się zdalnie?
Polecam świeże podejście do nauki zdalnej. Artykuł pochodzi z blogu Kasi Krogulec. Polecam czasami zajrzeć do niej na bloga. https://kasiakrogulec.pl/
..........................................................................................................................................................................................
16. Ile z siebie dać, a ile brać od innych
Bierz tyle, ile potrzebujesz. Daj tyle, ile możesz – jakże prosty byłby świat, gdybyśmy szli za tą radą Sokratesa. Dlaczego więc nie zawsze stosujemy się do niej? Dlaczego czasem mamy kłopot – i z dawaniem, i z braniem. I z hojnością, i z wdzięcznością...Polecam kolejny ciekawy artykuł zaczerpnięty z czasopisma Charaktery, napisany przez panią Małgorzatę Szcześniak.
..........................................................................................................................................................................................
17. Pięć sposobów rozwiązywania konfliktów.
Siedząc w domu przez praktycznie 24 godziny na dobę, może dochodzić do różnych konfliktów w domach, jak i w grupach w świecie wirtualnym. Warto wiedzieć jak radzić sobie z konflikatami i jakimi metodami można je rozwiązać. Polecam artykuł napisany przez panią Katarzynę Płuską.
..........................................................................................................................................................................................
18. Zjawiska optyczne
Siedzą długo przy komputerze przy czytaniu tekstów, warto czasami oczy odprężyć i poćwiczyć. Kolejna porcja dla koncentracji uwagi i gimnastyki oczu i głowy! Miłej zabawy!
..........................................................................................................................................................................................
19. Czy warto być wolontariuszem?
Zapraszam Was do zapoznania się z moją prezentacją na temat wolontariatu. Temat jest mi bardzo bliski, ponieważ bardzo mocno ja osobiścia, a także cała społeczność naszej szkoły angażuje się w różnego rodzaju akcje charytatywne, wolontariackie. Zachęcam do obejrzenia.
..........................................................................................................................................................................................
20. Rożnica między hejtem a krytyką
Przedstawiam Wam przygotowaną przeze mnie prezentację dotyczącą hejtu i krytyki. Jest to bardzo ważny temat, ponieważ granica pomiędzy hejtem a krytyką jest bardzo cienka. Musimy uważać aby nie zrobić komuś przywdy, a siebie nie doprowadzić do problemów prawnych, emocjonalnych.
..........................................................................................................................................................................................
21. Pod napięciem - jak rozładować stres egzaminacyjny
Każdy z nas choć raz zdawał egzamin. Czy do szkoły, czy większy test...zawsze wówczas towarzyszy nam stres. Zapraszam do zapoznania się z prezentacją, w której zebrałam informacje jak możemy sobie poradzić ze stresem przed egzaminem.
..........................................................................................................................................................................................
22. Jakie studia wybrać?
Nie wiesz co studiować? Nie martw się. Wybór kierunku studiów nierzadko okazuje się poważnym problemem dla większości młodych ludzi. Czym kierować się przy podejmowaniu decyzji? Jaki kierunek wybrać? Jaką uczelnie brać pod uwagę? Czy ważna jest analiza rynku pracy? Zobacz moją prezentację, którya pomoże uniknąć wpadki z wybieraniem ścieżki studiowania.
..........................................................................................................................................................................................
23. Warsztat: wychowanie (d)o starości
Choć starość dotyczy nas wszystkich, to ma różne etapy i oblicza. Prezentacja poruszaa kwestię aktywnego funkcjonowania seniorów w społeczeństwie, ale i ograniczeń oraz barier tworzonych przez otoczenie, w którym żyją osoby w późnej dorosłości. Poruszony jest także temat dotyczący kwesti związanych z demografią i świadomym planowaniem swojej przyszłości.
..........................................................................................................................................................................................
24. Chwila refleksji...
..........................................................................................................................................................................................
25. Powrót do szkoły bez stresu
..........................................................................................................................................................................................
26. Młodzież w szkole LGBTQ+
..........................................................................................................................................................................................
27. Jak motywować uczniów do nauki
..........................................................................................................................................................................................
28. Telefon zaufania
..........................................................................................................................................................................................
29. "Program wsparcia psychologiczno-pedagogicznego dla uczniów, rodziców i nauczycieli"

..........................................................................................................................................................................................
31. "Bierzmy sprawy w swoje ręce"
Niepełnosprawność wpływa na życie człowieka, ale nie jest jedyną cechą, która go określa…W ostatnim czasie odbyły się zajęcia z klasami z pedagogiem szkolnym, panią Joanną Dziechciarz – Dudą na temat niepełnosprawności "Bierzmy sprawy w swoje ręce". Celem zajęć profilaktycznych było przedstawienie uczniom osób z niepełnosprawnościami z perspektywy tego, co MOGĄ, LUBIĄ i POTRAFIĄ robić, zamiast skupiać się na ograniczeniach i trudnościach. Zajęcia mają na celu „odczarowanie” niepełnosprawności, spojrzenia na nią z różnych perspektyw i przełamanie stereotypów. Zajęcia poszerzają świadomość uczniów i budują postawę otwartości. Polecamy do obejrzenia jednego z kilku filmików zawartych w kampanii. We are the Superhumans – filmik promujący Letnie Igrzyska Paraolimpijskie w Rio w 2016 roku. (link do filmiku)
..........................................................................................................................................................................................
32. "Handel ludźmi"

34. Jak rozmawiać z uczniami, dziećmi o wojnie?
..........................................................................................................................................................................................
35. Warsztat d(o) starości
..........................................................................................................................................................................................
36. You Can Do It
..........................................................................................................................................................................................
37. Mapa myśli
..........................................................................................................................................................................................
38. Dziękuję! Nie palę!
..........................................................................................................................................................................................
39. Depresja - autoagresja - samookaleczenia
..........................................................................................................................................................................................
40. Pewność siebie
..........................................................................................................................................................................................
41. Warto wiedzieć o HIV i AIDS
..........................................................................................................................................................................................