Zapraszam do zapoznania się z przygotowanymi, zebranymi materiałami, prezentacjami, które każdemu z nas mogą wskazać ciekawe formy pracy nad sobą. Ciekawe artykuły, linki przybliżą Wam wybraną tematykę. Na samej górze strony znajduje się zestawienie tematów. Poniżej są linki do materiałów. Strona jest  na bieżąco aktualizowana. Miłej lektury. 

 

  1. Jak poradzić sobie z lękiem w czasie epidemii

  2. Depresja - jak pokonać depresję

  3. Pozytywnie zakręceni

  4. Orgaznizacja czasu

  5. Wsparcie psychologiczne w czasie pandemii koronawirusa – gdzie szukać pomocy?

  6. ARS - program edukacyjny

  7. Mandale - czas na relaks

  8. Jak radzić sobie ze stresem i nerwami?

  9. Nasza psychika podczas epidemii - spojrzenie studentki psychologii. Czyli przekaz młodego człowieka do młodego!

  10. Obrazki stereoskopowe - gimnastyka i odpoczynek dla uczu.

  11. Arteterapia - na czym polega lecznicza moc sztuki?

  12. Metody efektywnego ucznia się

  13. Jak efektywnie funkcjonować w czasie pandemii.

  14. Jak z emocji czerpać moc?

  15. Jak pracować i uczyć się zdalnie?

  16. Ile z siebie dać, a ile brać od innych

  17. Pięć sposobów rozwiązywania konfliktów.

  18. Zjawiska optyczne

  19. Czy warto być wolontariuszem?

  20. Rożnica między hejtem a krytyką

  21. Pod napięciem - jak rozładować stres egzaminacyjny

  22. Jakie studia wybrać?

  23. Warsztat: wychowanie (d)o starości 

  24. Chwila refleksji...

  25. Powrót do szkoły bez stresu

  26. Młodzież w szkole LGBTQ+ 

  27.  Jak Motywować uczniów do nauki 

  28. Telefon zaufania

  29. "Program wsparcia psychologiczno-pedagogicznego dla uczniów, rodziców i nauczycieli"

  30. Kampania dotycząca AIDS "Czy wiesz, że..."

  31. "Bierzmy sprawy w swoje ręce"

  32. "Handel ludźmi"

  33. Dzień przedsiębiorczości - prezentacja przystąpienia do projektu

  34. Jak rozmawiać z uczniami o wojnie

  35. Wartszat d(o) starości

  36. You Can Do It

  37. Mapa myśli

  38. Dziękuję! Nie palę!

  39. Depresja - samookalecznie

  40. Pewność siebie

  41. Warto wiedzieć i HIV i AIDS

..........................................................................................................................................................................................

1. JAK PORADZIĆ SOBIE Z LĘKIEM W CZASIE EPIDEMII

..........................................................................................................................................................................................

2. DEPRESJA - JAK POKONAĆ DEPRESJĘ

Ciekawy artykuł dotyczący depresji. Udostępniony dzięki artelis.pl i psychorada.pl.

Artykuł nr 1 - Depresja

..........................................................................................................................................................................................

3. POZYTYWNIE ZAKRĘCENI

Jest jedno dzieło, które każdy może i powinien stworzyć. Jeden materiał, który możemy lepić w dowolne formy. To my i nasze życie. Jak stać się jego twórcą? I jak wykorzystać przy tym emocje? Polecam zapoznać się z ciekawym artykułem zamieszczonym magazynie Charaktery, napisany przez Kingę Tucholską, która jest psychologiem, adiunktem w Instytucie Psychologii Stosowanej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Zajmuje się badaniem perspektyw czasowych i uwarunkowaniami dobrostanu.

 Artykuł nr 2

..........................................................................................................................................................................................

 4. ORGANIZACJA CZASU

Często pytacie mnie jak znajduję czas na prace, dom, uprawianie sportu, kontakt z Wami. Oto kilka porad. Artykuł zaczerpnięty z magazyny Zwierciadło. 

Artykuł nr 3

..........................................................................................................................................................................................

5. Wsparcie psychologiczne w czasie pandemii koronawirusa – gdzie szukać pomocy?

Artykuł nr 4

..........................................................................................................................................................................................

6. ARS - program edukacyjny

Warto zapoznać się z prezentacją, z którą pracujemy podczas realizacji programu edukacyjnego w poszczególnych klasach. Warto także odwiedzić stornę z pozostałymi materiałami do programu, polecam. strona www.gis.gov.pl.

Prezentacja

..........................................................................................................................................................................................

7. Mandale - czas na relaks

Kolorowanie kojarzy się jako typowo dziecięce zajęcie. Gdy zabiera się za nie osoba nieco starsza, powraca mentalnie do cudownej krainy dzieciństwa. Stąd określenia antystresowe/relaksujące kolorowanki dla dorosłych. Monotonna i niewymagająca zbyt intensywnego myślenia czynność, sprawia, że się odprężamy. Odstresowanie, odpoczynek, odprężenie, czas na przemyślenia – przyznajcie, że to sporo korzyści z kolorowania! Skąd popularność motywu mandali w kolorowankach? Rysunek na planie koła obecny jest niemal we wszystkich kulturach! Dla mnichów buddyjskich wykonywanie i oglądanie mandali jest formą medytacji. W kulturze zachodu mandale spopularyzował psychiatra Karol Gustaw Jung, który dostrzegł ich terapeutyczne działanie. Zauważył, że wykonana spontanicznie mandala, odzwierciedla stan psychiczny autora. Życzę Wam chwili odprężenia.

Mandale                  Przykładowa strona z mandalami

..........................................................................................................................................................................................

8. Jak radzić sobie ze stresem i nerwami?

Stresujące i trudne sytuacje zdarzają się  w życiu każdego z nas. Podejmując nowe wyzwania każdego dnia, nigdy nie wiemy czy spotka nas sukces czy porażka. W końcu nie bez powodu mówimy, że „fortuna kołem się toczy”! Jak podkreślają eksperci, stres umiarkowany jest czynnikiem motywującym, umożliwiającym rozwój. Jednakże stres zbyt silny i długotrwały ma działanie niszczące i negatywnie wpływa na nasze zdrowie. Przyczynia się nie tylko do trudności z zasypianiem, zaburzeń w równowadze hormonalnej, zwiększenia ryzyka chorób, ale także ogranicza naszą zdolność do skupienia się i koncentracji. Polecam ciekawy artykuł.

Artykuł nr 5

..........................................................................................................................................................................................

9. Nasza psychika podczas epidemii - spojrzenie studentki psychologii. Czyli przekaz młodego człowieka do młodego! 

Link do nagrania

..........................................................................................................................................................................................

10. Obrazki stereoskopowe - gimnastyka i odpoczynek dla uczu.

Stereogramy to rodzaj obrazów, które pozytywnie wpływają na wzrok. Pomagają zmęczonym oczom odetchnąć (zrelaksować się), a co za tym idzie utrzymać kondycje wzroku na dobrym poziomie. Wystarczy kliknąć w obraz aby się powiększył i wpatrywać się w niego przez kilka sekund. Podczas wpatrywania się w niektóre obrazy, odczujemy jakby obraz był żywy (porusza się). Dzięki takiemu wpatrywaniu się w obrazy stereoskopowe niemal natychmiastowo zauważymy efekty odprężenia wzroku (obrazy czy tekst podczas surfowania stają się jakby wyraźniejsze). Zapraszam do odprężania wzroku przykłady obrazów stereoskopowych, a więcej stereogramów znajdziecie na www.eyetricks.com stronie poświęconej stereoskopowym obrazom.

..........................................................................................................................................................................................

11. Arteterapia - na czym polega lecznicza moc sztuki?

Arteterapia to terapia przez sztukę. Rzeźba, malarstwo, taniec czy śpiew otwierają nam dostęp do naszego wnętrza: emocji, potrzeb, lęków. Ale arteterapia pomaga nie tylko w przypadku chorej duszy – nieoceniona bywa również w leczeniu chorób fizycznych. Arteterapia jest dobra dla każdego i w każdym wieku: mogą z niej korzystać dzieci, osoby dorosłe i seniorzy. Jak działa ten rodzaj psychoterapii? Jakie są rodzaje arteterapii? Zapraszam do artykułu. 

Artykuł nr 6

..........................................................................................................................................................................................

12. Metody efektywnego ucznia się

Polecam Was cały zestaw przygotowane przez Ośrodek Rozwoju  Edukacji (www.ore.edu.pl). Materiały przydatne dla nauczycieli, uczniów jak i rodziców. Możemy zacząć od poznania działania naszego mózgu, przez sobosy ucznia się, zapamiętywania oraz przejść krutki kurs pamięci i mnemotechniki.

Folder z materiałami i kursem

..........................................................................................................................................................................................

13. Jak efektywnie funkcjonować w czasie pandemii.

Bardzo ciekawy artykuł jak efektywnie funkcjonować w czasie pandemii. Chyba przyda się ten materiał każdemu z nas. Czasami siedząc w domu, mamy problemy z emocjami, organizacją czasu (mimo, że mamy go więcej) oraz z motywacją. Zapraszam do lektury.

 

Artykuł nr 7

..........................................................................................................................................................................................

14. Jak z emocji czerpać moc?

Smutek, złość, wstyd, rozczarowanie, nadzieja – cała paleta emocji. Choć czasem wolelibyśmy ich nie przeżywać, bez nich bylibyśmy bezradni, jak dzieci we mgle. Gdyby nie one, skąd wiedzielibyśmy, co jest ważne, czego się wystrzegać, a czego strzec? Polceam ciekawy artykuł z Carakterów, napisany przez dr Dorotę Szczygieł (psycholog)


Artykuł nr 8

..........................................................................................................................................................................................

15. Jak pracować i uczyć się zdalnie?

Polecam świeże podejście do nauki zdalnej. Artykuł pochodzi z blogu Kasi Krogulec. Polecam czasami zajrzeć do niej na bloga. https://kasiakrogulec.pl/

Artykuł nr 9

..........................................................................................................................................................................................

16. Ile z siebie dać, a ile brać od innych

Bierz tyle, ile potrzebujesz. Daj tyle, ile możesz – jakże prosty byłby świat, gdybyśmy szli za tą radą Sokratesa. Dlaczego więc nie zawsze stosujemy się do niej? Dlaczego czasem mamy kłopot – i z dawaniem, i z braniem. I z hojnością, i z wdzięcznością...Polecam kolejny ciekawy artykuł zaczerpnięty z czasopisma Charaktery, napisany przez panią Małgorzatę Szcześniak. 

Artykuł 10

..........................................................................................................................................................................................

17. Pięć sposobów rozwiązywania konfliktów.

Siedząc w domu przez praktycznie 24 godziny na dobę, może dochodzić do różnych konfliktów w domach, jak i w grupach w świecie wirtualnym. Warto wiedzieć jak radzić sobie z konflikatami i jakimi metodami można je rozwiązać. Polecam artykuł napisany przez panią Katarzynę Płuską.

Artykuł nr 11

..........................................................................................................................................................................................

18. Zjawiska optyczne

Siedzą długo przy komputerze przy czytaniu tekstów, warto czasami oczy odprężyć i poćwiczyć. Kolejna porcja dla koncentracji uwagi i gimnastyki oczu i głowy! Miłej zabawy!

Zestaw obrazków

..........................................................................................................................................................................................

19. Czy warto być wolontariuszem?

Zapraszam Was do zapoznania się z moją prezentacją na temat wolontariatu. Temat jest mi bardzo bliski, ponieważ bardzo mocno ja osobiścia, a także cała społeczność naszej szkoły angażuje się w różnego rodzaju akcje charytatywne, wolontariackie. Zachęcam do obejrzenia. 

Przezentacja

..........................................................................................................................................................................................

20. Rożnica między hejtem a krytyką

Przedstawiam Wam przygotowaną przeze mnie prezentację dotyczącą hejtu i krytyki. Jest to bardzo ważny temat, ponieważ granica pomiędzy hejtem a krytyką jest bardzo cienka. Musimy uważać aby nie zrobić komuś przywdy, a siebie nie doprowadzić do problemów prawnych, emocjonalnych. 

Prezentacja

..........................................................................................................................................................................................

21. Pod napięciem - jak rozładować stres egzaminacyjny

Każdy z nas choć raz zdawał egzamin. Czy do szkoły, czy większy test...zawsze wówczas towarzyszy nam stres. Zapraszam do zapoznania się z prezentacją, w której zebrałam informacje jak możemy sobie poradzić ze stresem przed egzaminem.

Prezentacja

..........................................................................................................................................................................................

22. Jakie studia wybrać? 

Nie wiesz co studiować? Nie martw się. Wybór kierunku studiów nierzadko okazuje się poważnym problemem dla większości młodych ludzi. Czym kierować się przy podejmowaniu decyzji? Jaki kierunek wybrać? Jaką uczelnie brać pod uwagę? Czy ważna jest analiza rynku pracy? Zobacz moją prezentację, którya pomoże uniknąć wpadki z wybieraniem ścieżki studiowania. 

Prezentacja

..........................................................................................................................................................................................

 23.  Warsztat: wychowanie (d)o starości 

Choć starość dotyczy nas wszystkich, to ma różne etapy i oblicza. Prezentacja poruszaa kwestię aktywnego funkcjonowania seniorów w społeczeństwie, ale i ograniczeń oraz barier tworzonych przez otoczenie, w którym żyją osoby w późnej dorosłości. Poruszony jest także temat dotyczący kwesti związanych z demografią i świadomym planowaniem swojej przyszłości.

Prezentacja

..........................................................................................................................................................................................

24. Chwila refleksji...

Prezentacja

..........................................................................................................................................................................................

25. Powrót do szkoły bez stresu

Powrot-do-szkoly

Prezentacja

..........................................................................................................................................................................................

26. Młodzież w szkole LGBTQ+

mlodziez LGBTQ

 Link do prezentacji

..........................................................................................................................................................................................

27. Jak motywować uczniów do nauki

motywacja1

Link do prezentacji

Materiał dla rodziców

..........................................................................................................................................................................................

 28. Telefon zaufania

telefonzaufaniaplakat

..........................................................................................................................................................................................

29. "Program wsparcia psychologiczno-pedagogicznego dla uczniów, rodziców i nauczycieli"

program wsparcia pp

 
Ruszył "Program wsparcia psychologiczno-pedagogicznego dla uczniów, rodziców i nauczycieli" finansowany ze środków Ministerstwa Edukacji i Nauki. Głównym zadaniem programu jest zorganizowanie podstawowej formy wsparcia dla uczniów, nauczycieli i rodziców, którzy poszukują informacji na temat dobrostanu psychicznego po pandemii. Zachęcam do korzystania z Internetowej Platformy Specjalistyczno-Doradczej: <https://pwpp.uksw.edu.pl/> Na bieżąco na Platformie uzupełniane i aktualizowane są materiały, informacje oraz formy wsparcia.
..........................................................................................................................................................................................
30. Kampania dotycząca AIDS "Czy wiesz, że..."
 
aids 1
Krajowe Centrum ds. AIDS realizuje kolejną odsłonę działań edukacyjno-informacyjnych pod hasłem "Czy wiesz, że...", będącej kontynuacją kampanii profilaktycznej HIV/AIDS z 2020 r.
Cele kampanii:
1. Zwrócenie uwagi na zagadnienia związane z profilaktyką farmakologiczną HIV/AIDS: PrEP, PEP, profilaktyka wertykalna oraz leczenie antyretrowirusowe (ARV):
• PrEP – profilaktyka przed narażeniem na zakażenie HIV, czyli stosowanie leków antyretrowirusowych (ARV) u osób niezakażonych w celu zmniejszenia ryzyka zakażenia HIV drogą kontaktów seksualnych.
• PEP – profilaktyka po narażeniu na zakażenie HIV (gwałt, przypadkowe zakłucie igłą niewiadomego pochodzenia, kontakt z krwią osoby zakażonej) polegająca na podaniu leków antyretrowirusowych (ARV) w celu zminimalizowania ryzyka zakażenia HIV.
• Profilaktyka wertykalna – zapobieganie przeniesienia zakażenia HIV z zakażonej matki na dziecko w czasie ciąży, porodu i podczas karmienia piersią. Wykrycie HIV i włączenie leczenia antyretrowirusowego (ARV) u matki sprawia, że ryzyko zakażenia dziecka jest praktycznie eliminowane.
• Leczenie antyretrowirusowe (ARV) – dzięki dostępnym lekom antyretrowirusowym (ARV) możliwe jest zahamowanie namnażania się wirusa i niszczenia układu odpornościowego osoby zakażonej. Ilość wirusa (wiremia) w organizmach osób żyjących z HIV, które przyjmują leki ARV zgodnie z zaleceniami lekarza, obniża się do bardzo niskich wartości. Osoby te są również mniej zakaźne dla swoich partnerów.
2. Zwiększenie wśród grupy docelowej świadomości, że istnieje możliwość szybkiej diagnostyki:
• Wykonanie testu jest jedyną metodą rozpoznania zakażenia HIV (i innych STIs).
• Test na HIV – bezpłatnie, bez skierowania i anonimowo – można wykonać w jednym z punktów konsultacyjno-diagnostycznych (PKD) https://aids.gov.pl/pkd/.
3. Rozpropagowanie informacji o:
• stronie Krajowego Centrum ds. AIDS: https://aids.gov.pl/
• Poradni internetowej HIV/AIDS: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
• bezpłatnym telefonie zaufania HIV/AIDS: 800 888 448
Kampania skierowana jest do ogółu społeczeństwa, ze szczególnym uwzględnieniem osób z grup wiekowych 18-34 lata oraz 35-49 lat.
Więcej informacji na stronie Krajowego Centrum ds. AIDS https://aids.gov.pl/czywieszze/

.......................................................................................................................................................................................... 

31. "Bierzmy sprawy w swoje ręce"

bierzmy 

Niepełnosprawność wpływa na życie człowieka, ale nie jest jedyną cechą, która go określa…W ostatnim czasie odbyły się zajęcia z klasami z pedagogiem szkolnym, panią Joanną Dziechciarz – Dudą na temat niepełnosprawności "Bierzmy sprawy w swoje ręce". Celem zajęć profilaktycznych było przedstawienie uczniom osób z niepełnosprawnościami z perspektywy tego, co MOGĄ, LUBIĄ i POTRAFIĄ robić, zamiast skupiać się na ograniczeniach i trudnościach. Zajęcia mają na celu „odczarowanie” niepełnosprawności, spojrzenia na nią z różnych perspektyw i przełamanie stereotypów. Zajęcia poszerzają świadomość uczniów i budują postawę otwartości. Polecamy do obejrzenia jednego z kilku filmików zawartych w kampanii. We are the Superhumans – filmik promujący Letnie Igrzyska Paraolimpijskie w Rio w 2016 roku. (link do filmiku)

.......................................................................................................................................................................................... 

32. "Handel ludźmi"

okladka-600

"Handel ludźmi uznawany jest za współczesną formę niewolnictwa. To przestępstwo polegające na odebraniu wolności tym, którzy padają jego ofiarą i wykorzystaniu ich w celu osiągnięcia korzyści. Ludzie w trudnym położeniu, słabo wykształceni, bezrobotni, nie mający wystarczających środków do życia, a także wszyscy ci, którzy planują wyjazd za granicę w poszukiwaniu pracy i lepszego życia są szczególnie narażeni na próbę zwerbowania ich przez grupy przestępcze trudniące się handlem ludźmi.
Na całym świecie ofiary handlu ludźmi, zarówno kobiety jak i mężczyźni, zmuszane są do wyczerpującej pracy, do uprawiania prostytucji, żebrania, popełniania przestępstw oraz innych aktywności które przynoszą dochody kontrolującym ich sprawcom. Ofiary często przewożone są z krajów relatywnie biedniejszych do bardziej zamożnych, w których sprawcy mogą osiągnąć wyższe zyski.
W trakcie tego procederu ludzie traktowani są jak towar, przekazywani z rąk do rąk, zastraszani, dręczeni fizycznie i psychicznie. W wyniku wykorzystania często tracą zdrowie i poczucie własnej wartości, a trauma po takich wydarzeniach może towarzyszyć im przez resztę życia.
Historie Fabii, Ivo, Krzysztofa i Kuby pokazują jak łatwo można wpaść w pułapkę zastawioną przez handlarzy i znaleźć się w sytuacji zniewolenia i wykorzystania.
Komiks został wydany w ramach realizacji projektu "Improving Poland's capacity to prevent trafficking in human beings", dofinansowanego ze środków Programu "PL-15" Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2015."
.......................................................................................................................................................................................... 
33. Dzień przedsiębiorczości 
dzien przed1
.......................................................................................................................................................................................... 

 34. Jak rozmawiać z uczniami, dziećmi o wojnie?

jak rozmawia1

Prezentacja

..........................................................................................................................................................................................

35. Warsztat d(o) starości

warsztat1

Prezentacja

..........................................................................................................................................................................................

36. You Can Do It

you can do it 

Prezetacja

..........................................................................................................................................................................................

37. Mapa myśli

mapa mysli 1

Prezentacja

..........................................................................................................................................................................................

38. Dziękuję! Nie palę!

dziekuje nie pije

 

Prezentacja 

..........................................................................................................................................................................................

39. Depresja - autoagresja - samookaleczenia

depresja

Prezentacja

..........................................................................................................................................................................................

40. Pewność siebie

Pewnosc siebie

 

Prezentacja

..........................................................................................................................................................................................

41. Warto wiedzieć o HIV i AIDS

hiv AIDS

Prezentacja

..........................................................................................................................................................................................