BerMun 2019 – Modelowa Konferencja ONZ
Wyjazdy młodzieży I LO z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Stefana Żeromskiego na konferencję „BerMun” to już tradycja. Co roku w listopadzie uczestniczymy w tej międzynarodowej imprezie, a przy okazji zwiedzamy Berlin. W tym roku, w dniach 19-23 listopada, również tam byliśmy. Oto wspomnienia naszych uczniów nt. ich udziału w konferencji.
Mateusz Cupiał, kl. 2A2
Tegoroczny Bermun był niewątpliwie jednym z najciekawszych wydarzeń jakie do zaoferowania miała nie tylko nasza szkoła, lecz również Szkoła im. Johna F. Kennedy'ego w Berlinie. Główny cel - symulacja obrad ONZ, wydał się zaledwie tłem dla tego, co wypełniało nasze dni obrad. Mówię tu oczywiście o zapoznaniu oraz wymianie doświadczeń i poglądów z ludźmi w naszym wieku z całego świata - od Ameryki po daleki Wschód. Osobiście nie miałem problemu z zawarciem kilkudniowej znajomości z rówieśnikami, podczas gdy naszą jedyną platformą porozumienia był język angielski. Ten zarówno przymus jak i ciekawa możliwość wypróbowania swoich umiejętności w angielskiej mowie był z przyczyn oczywistych niezwykle owocny dla płynnego porozumiewania się po angielsku, co jest dopełnieniem dla codziennych ćwiczeń, testów i kartkówek na szkolnych zajęciach.
Jeśli chodzi o moje doświadczenia to mogę przyznać, że potwierdził się stereotyp zawarty w powiedzeniu "Polak, Węgier dwa bratanki…", gdyż najlepszy kontakt nawiązałem właśnie z Węgrem - Józefem oraz z Hiszpanem Guillermo. Poza tym również z koleżanką z Arabii Saudyjskiej - Lilą oraz Greczynką - Konstantiną. Atmosfera zajęć była otwarta i przyjazna, pozbawiona uprzedzeń i bardzo rozwijająca. Ogromnym wyróżnieniem dla naszej szkoły i jej uczniów jest uczestnictwo w przedsięwzięciu zdominowanym przez prestiżowe międzynarodowe szkoły całej Europy. Polecam ewentualne uczestnictwo w przyszłych latach każdemu uczniowi, dla którego rozmowa w języku angielskim nie jest problemem, a poznanie egzotycznej międzynarodowej kultury stanowi wartość.
Julia Domagała, kl. 2B
Bermun był świetną okazją do podszlifowania angielskiego. Nasza komisja zajmowała się tematami praw człowieka i uchodźców. Tworzyliśmy rezolucje, a następnie nad nimi głosowaliśmy. Dodatkowo poza debatami mieliśmy przyjemność uczestniczyć w kilku wykładach zorganizowanych przez szkołę JFK. Szczególnie ciekawą okazała się prezentacja Suki Kim – dziennikarki, która ryzykowała życiem w imię prawdy o Korei Północnej.
Ponadto czas wolny przeznaczyliśmy na zwiedzanie Berlina – byliśmy w Reichstagu, Muzeum Pergamońskim i na Checkpoint Charlie. Stolica Niemiec to urokliwe miejsce.
Amelia Jakubik, kl. 1E
Naszym zadaniem w tak zwanym „ Youth Assembly” (osobna komisja działająca przy BerMun) było wykonanie prezentacji dotyczącej danej lokalnej/globalnej organizacji/ imprezy oraz stworzenie „action planu”, który następnie był omawiany na forum. Nasza prezentacja dotyczyła ŻERMUNU, którym zainteresowało się wielu delegatów z innych krajów, zadających nam szereg pytań o czas, miejsce, uczestników i działania podejmowane podczas naszej lokalnej imprezy. „Action plan”, który stworzyłyśmy z koleżanką, odnosił się do dużego problemu w Polsce, jakim jest smog. Miał on na celu zwiększyć świadomość ludzi na temat zagrożeń występujących wraz z tym zjawiskiem.
Na konferencji poznałyśmy wiele miłych i inteligentnych osób, które pomysłowo przedstawiały swoje sposoby rozwiązywania trudnych problemów w ich krajach.
Oprócz obrad komisji w John F. Kennedy School, zwiedzaliśmy Berlin. Mieliśmy okazję zobaczyć Bramę Brandenburską, Reichstag, kawałek Muru Berlińskiego oraz Muzeum Pergamońskie. Uważam, że wyjazd był bardzo udany.
Anita Piwowarczyk
Tegoroczny wyjazd do Berlina z pewnością na długo zapadnie mi w pamięć. Moja komisja to Youth Assembly, w której zadaniem uczniów jest wykonanie „action planu”.
Już sama ceremonia otwarcia była wyjątkowym doświadczeniem, ponieważ uroczystość miała miejsce w Ambasadzie Holandii, gdzie mieliśmy okazję wysłuchać inspirujących przemów zaproszonych gości. W następnych dniach zajmowaliśmy się tworzeniem „action planów”, mających na celu zwiększyć zaangażowanie młodzieży w problemy społeczne. Praca w YA była owocna dzięki prezentacjom działaczy lokalnych organizacji, którzy podpowiedzieli nam, co zrobić, aby nasze działania społeczne przyniosły pozytywne skutki. Członkowie YA pochodzili z różnych państw oraz mieli różne poglądy, dlatego zajęcia były jeszcze bardziej interesujące.
Dzięki organizacji naszych opiekunów na tym wyjeździe zwiedziliśmy też najciekawsze miejsca w Berlinie, np. Muzeum Pergamońskie. Ten wyjazd z pewnością wiele mnie nauczył, poszerzył horyzonty, a także zawarłam nowe znajomości z uczniami z różnych krajów.