FB IMG 1513171156722Jak już wiecie nasza szkoła realizuje projekt Erasmus +, który finansowany jest dzięki Unii Europejskiej. Jego celem jest kształtowanie podstaw przedsiębiorczości i kreatywności u współczesnej młodzieży. Dzięki projektowi rozwijamy znajomość języków obcych oraz praktyczne zastosowanie technologii informacyjnych. W projekcie biorą również udział szkoły z Francji, Włoch, Litwy oraz Hiszpanii. Projekt przewidziany jest na dwa lata i będzie kontynuowany do końca sierpnia 2019 roku.

Za nami pierwszy wyjazd za granicę. Mieliśmy przyjemność zwiedzać i poznawać Sycylię. Uczestnikom została przydzielona rodzina. Ja mieszkałam w Canicatti, natomiast Marcelina i Kuba w Racalmuto. Każdy dzień tam spędzony niósł ze sobą nowe historie. Przez cały tydzień towarzyszyła nam wspaniała atmosfera, poznaliśmy niesamowitych ludzi, kraj oraz różnorodne kultury. Podczas wyjazdu poznawaliśmy europejski rynek pracy. Odwiedziliśmy kilka przedsiębiorstw by poznać na jakiej zasadzie funkcjonują. Integrowaliśmy się pracując w grupach, przedstawialiśmy prezentacje oraz dyskutowaliśmy na różne tematy. Zobaczyliśmy jak wygląda tam życie na co dzień. Ludzie okazali się być bardzo otwarci oraz pomocni, obdarzyli nas sympatią i troską. Niczego nam nie brakowało. Bardzo zżyliśmy się z rodzinami oraz ludźmi, których poznaliśmy w tak krótkim czasie. Dla mnie było to cudowne przeżycie. Gdybym mogła, powtórzyłabym to jeszcze raz. Była to jedna z lepszych decyzji jakie podjęłam w życiu. Bardzo zachęcam do wzięcia udziału w takich projektach, ponieważ jest to możliwość na samorozwój oraz poszerzenie horyzontów. Jesteśmy bardzo wdzięczni, że nauczyciele dali nam taką szansę.
Dzień 1
Po miłym powitaniu, zwiedziliśmy szkołę, a następnie obejrzeliśmy prezentacje sycylijskich uczniów na temat szkoły, regionu, kraju i rynku pracy we Włoszech. Wspólnie bawiliśmy się przy sycylijskiej muzyce granej przez szkolny zespół. Następnie udaliśmy się do lokalnej firmy produkującej miód. Po przerwie na lunch pojechaliśmy do pięknej miejscowości Naro, gdzie zwiedzaliśmy barokową zabudowę oraz miejsce, które zostało poświęcone zespołowi muzycznemu II Volo.
Dzień 2
Ważnym wydarzeniem dnia było spotkanie z burmistrzem Canicatti w Ratuszu Miejskim. Przedstawiono nam przedsięwzięcia miasta oraz sukcesy i problemy regionu. Następnie udaliśmy się na wspólne zwiedzanie Canicatti. Po powrocie do szkoły odbył się konkurs na logo, które będzie symbolem naszego projektu. Miłym akcentem podczas zajęć okazały się wizyty dwóch lokalnych telewizji. Jedna z naszych uczennic została wybrana do udzielenia wywiadu. Po lunchu nadszedł czas na zwiedzanie kolejnej lokalnej firmy. Tym razem była to firma sprzedająca swoje produkty na rynek światowy. Specjalizują się w produkcji arancini lub arancine. Jest to typowa potrawa kuchni sycylijskiej, której głównymi składnikami jest mięso i ryż.
Dzień 3
Dzień trzeci spędziliśmy w Palermo, stolicy Sycylii. Wczesnym rankiem ruszyliśmy w drogę do Palermo, która wiodła pomiędzy górami, czym bliżej byliśmy Palermo były one wyższe. Zwiedziliśmy zamek, w którym znajduję się siedziba parlamentu, najważniejsze miejsca związane z historią miasta, unikalną prywatną kaplicę króla oraz wystawę. Po drodze podziwialiśmy architekturę, która mieści w sobie style europejskie i arabskie. Ciekawym miejscem był lokalny bazar, gdzie można było zauważyć wielokulturowość. Po obiedzie udaliśmy się na najpopularniejszą plażę w rejonie Palermo.

Dzień 4
Czwartek rozpoczęliśmy od spotkania z dyrektorem szkoły, któremu opowiedzieliśmy o naszych szkołach i miastach. Następnie udaliśmy się na poznanie kolejnej lokalnej firmy zajmującej się produkcją wina, w której produkuje się wina eksportowane do różnych krajów. Włoscy gospodarze na dalszą część dnia zaplanowali nam zwiedzanie zabytkowej części Agrigento. Miejsce to urzekło wszystkich. Po spacerze wzdłuż ruin udaliśmy się nad morze do San Leone, gdzie mieliśmy chwilę na odpoczynek i relaks. Kilka osób skorzystało z kąpieli morskiej, a mniej odważni korzystali z kąpieli słonecznej.
Dzień 5
Ostatni dzień na Sycylii. Rano prezentowaliśmy projekty bransoletek oraz robiliśmy słownik wyrazów związanych z przedsiębiorczością. Następnie odwiedziliśmy firmę związana z agroturystyką. Miejsce to usytuowane jest na wzgórzu, skąd można podziwiać piękną panoramę okolicy. Uczniowie przeprowadzili wywiad z właścicielem i obejrzeli oryginalne pokoje hotelowe. Po spotkaniu nadszedł czas pożegnania.

W marcu 2018r. kolejni uczniowie oraz opiekunowie udadzą się do Hiszpanii! Nie możemy się doczekać kolejnego wyjazdu oraz nowych doświadczeń!